Matteus 3:13-17 – Jesus se Doop
In Jesus se doop sien ons hemel en aarde oopkraak. God begin nuut – deur weer te praat, deur die Gees, deur Jesus se bediening… en God begin nuut met elkeen van ons.
Toetrede
Lied 167 Jesus bron van al my vreugde (albei verse) (Staan)
Votum
Seëngroet
Lofsang
Ps. 29 (Leesrooster) verse 1, 3 en 5 (Staan)
Lied 492 In U is Vreugde (albei verse) (Sit)
Doopherinnering
Nie vandag baba te doop,
maar nooi vanoggend te dink aan jou doop.
Babatjie hospitaal,
dikwels nog nie naam –
kry bandjie omarm,
dat weet wie s’n is:
“Baba van Niekerk”.
Doop: God bandjie omarm –
sê God s’n.
In jou doop God na jou uitgereik,
jou opgetel,
gesê sal altyd jou Vader wees,
jou altyd vashou.
David Slagle vertel hoe sy seuntjie,
was pas geleer het om “pappa” te sê,
vir twee weke behoorlik met asma en oorinfeksie gesukkel het.
Die kleinman het aan mekaar gehoes en genies,
en sy neus het soos ‘n kraan geloop.
Elke aand as David van die werk af kom,
het hy gehardloop om hom by die deur te ontmoet,
glimlaggend,
hoesend,
met ‘n lopende neus
en die opgewonde woorde: “Pappa! Pappa!”
David is ‘n man wat maklik gril.
Tog, vertel hy, het sy seuntjie se gedurige niesery
en onbeheerbare loopneus
hom nie gepla nie.
Al het die kleinman elke hemp van hom met ‘n laag bedek,
het hy sy seun baie lief,
en geniet hy die kleinman se liefde.
Wat meer is:
“My seuntjie se siekte herinner my dat God my lief het
ten spyte van my sonde,
en wil hê ek moet as kind na Hom hardloop,
met die woorde: ‘Abba, Vader!'”
Maak nie saak hoe jou lewe lyk,
met watter grillerige goed jy soms in God se arms inhardloop,
hierdie water herinner jou,
jy altyd welkom by God.
Jy altyd sy kind.
Gebed Toeëiening
Geloofsbelydenis
Gebed
Skriflesing
Matteus 3:13-17
In afgelope tyd gelees Jesus geboorte,
besoek uit Ooste.
Dan gevaar kindermoord – Jesus en familie vlug na Egipte.
Ongeveer x jr. oud toe terugkeer na Nasaret.
Dan weet toe 12 was, saam ouers tempel –
verder nie veel Jesus jongdae.
Wanneer Jesus ongeveer 30 jaar oud is,
(vlgns Lukas 15e regeringsjaar Keiser Tiberius)
begin Johannes preek.
Jesus begin openbare bediening
deur gedoop te word:
Skriflesing
Net hierna Jesus woestyn – versoek,
daarna eerste openbare optrede – water in wyn.
Preek
In voorbereiding preek,
interessante artikel afgekom Ortodokse ikonografie.
Ikoon nie afbeelding aanbid,
gebed.
Veral binne Ortodokse tradisie,
ikoon lyk soos lyk –
daar’s nie sg “artistic freedom” nie –
ikone van spesifieke ding lyk altyd grotendeels selfde.
Artikel gelees
sê daar spesifieke lyne sigbare alle Ortodokse ikone –
goed sigbaar ikone Jesus doop.
Johannes Doper staan op oewer,
seën Jesus.
In hoek boom met byl teen wortels,
soos Johannes gepreek het.
oorkantste oewer engele
wag Jesus ontvang wanneer uit water kom.
Hande bedek as teken van respek
vir wat gaan ontvang.
Bokant Jesus tradisioneel donker kraak in hemel,
duif daal vanuit kraak neer.
Jesus lê in Jordaan
asof in waterige graf.
Klere dikwels selfde
as uitbeeldings van kruisiging,
waar begrawe word.
Ander tema altyd ikone o.a. geboorte,
is gekraakte aarde –
ook hier:
rivier vloei tussen twee kranse,
letterlik aarde gekraak,
oopgeskeur.
hemel en aarde kraak oop
En dis punt vir my van ikoon –
punt van verhaal vandag:
die hemel en die aarde word oopgebreek.
Kraak,
sodat nie toe,
af geseël van mekaar,
maar oop.
God self –
ikoon letterlik Jesus, Gees,
is in kraak.
Wanneer Jesus uiteindelik sterf,
skeur voorhangsel tempel –
dan skeiding hemel en aarde finaal gebreek.
God koninkryk aarde toe gekom –
God is nou hier
en God regeer nou hier.
Niks kan ons eer van God skei nie.
In Jesus
word die hemel oopgebreek,
kom God aarde toe,
word hemel en aarde een.
God begin nuut
En hierdie gekraakte hemel en aarde
is ’n nuwe begin.
By skepping God gepraat,
deur sy woorde ganse skepping tot stand gebring.
Met Adam en Eva gepraat,
met aartsvaders gepraat,
later deur profete gepraat…
en dan, in ’n stadium,
word God stil.
Vir jare der jare
hoor mense niks van God nie.
God begin nuut… deur weer te praat
En dan,
hier,
praat God weer.
Die hemel breek oop
en word op aarde gehoor.
En dis nie net dát God praat wat NB is,
ook wát hy sê:
“Dit is my geliefde Seun.
Oor Hom verheug Ek My.”
Is samevoeging twee skrifgedeeltes:
eerste Psalm 2:7
“Jy is my geliefde Seun”
Jesaja 42:1
“Oor jou verheug Ek my”
Is belangrik watter woorde God gebruik oor Jesus te praat,
sê daarin wie Jesus is,
waarmee God besig.
Ps. 2 (Jy is my geliefde seun),
Ps. gaan oor koningskap
en troonbestyging.
die wat hoor,
hoor dus
dat Jesus koning is –
dat hy gaan regeer,
dat hy die Een is wat God beloof het,
stuur om God koninkryk op aarde te laat kom.
Maar Jesaja 42 (Oor jou verheug ek my)
belangrike leidraad oor HOE hierdie koning gaan wees,
hoe sy koninkryk gaan lyk.
Jes. 42:1 begin van die sg “Kneg van die Here”-liedere.
Beskryf Koning wat gaan kom –
nie as magtig,
oorwinnaar,
militêre mag,
maar as nederig,
lydend,
bereid om te ly in plek van ander.
DIT is wie God sê Jesus is –
stem van God deur breek,
In Jesus gaan God regeer –
maar anders as wat verwag en ken van aardse konings.
God begin nuut… deur die Gees
Hoor nie net Vader se stem by Jesus doop –
Gees ook sigbaar soos duif op Jesus neerdaal.
Nog leidraad dat God hier besig is om oor te begin met skepping.
Duif in Joodse tradisie ryk simboliek.
Skeppingsverhaal lees Gees oor waters gesweef voor God begin skep.
Jode verstaan as duif.
So duif simbool skepping –
God oor begin met skepping.
Duif ook herinner Gen. 8 –
Noag duif uitstuur
wat nuwe begin inlei.
Verder duif simbool van verlossing (Gen. 8:8),
reinheid (Lev. 5:7),
liefde (Hoogl. 6:9).
So in Jesus doop
sê God deur Gees
dat God in Jesus nuut begin met skepping,
dat hemel en aarde oopbreek
sodat daar liefde
en verlossing kan wees.
God begin nuut… deur Jesus se bediening
En dan, natuurlik, voor die hand liggende een:
God begin nuut
deur Jesus se bediening.
Hierdie is Jesus se bevestiging –
soos dominee hande oplê,
of Kerkraadslid voorstel.
Sê dat gestuur deur God,
dat hy een is met God,
dat wat Jesus gaan doen,
God se werk is,
is waarmee God besig is.
Nou hierdie teks lank verleentheid gewees vir vroeë Christelike kerk.
Hoekom Jesus nodig gedoop te word?
Veral:
doop hier ter sprake,
iets HEELTEMAL anders as doop ons vandag ken.
(Stem moontlik meer ooreen doop kerke wat volwassenes doop.)
Hierdie bekeringsdoop –
sonde bely,
afgewas,
begin nuut, skoon.
Doop wat ons van Jesus ontvang het,
hy opdrag gegee bedien,
iets anders.
Onthou,
lees dat Paulus later mense doop van Johannes ondergaan,
nie-Christelike doop,
Paulus hulle weer gedoop (Hand 19).
Want Johannes doop simbool bekering,
Christelike doop simbool van God uitreik na ons,
inlywing in Christus sterwe en opstanding –
bandjie om arm sê:
Ons is God se kinders,
ons deel aan Jesus.
Nou as Jesus dan geen sonde gehad,
en Johannes doop bekeringsdoop,
sondebelydenis –
hoekom Jesus gedoop?
Kan verstaan waarom Johannes teëstribbel –
aanvanklik huiwerig Jesus doop.
Maar Jesus word gedoop
juis omdat God oor begin
MET ONS.
in Jesus doop identifiseer homself volledig
Israel en haar sonde.
Hy laat Homself as’t ware so
in Israel se sonde dompel.
Iemand sê mooi:
in sy doop
Jesus sy skouer onder ons sonde kom indruk,
ons sonde op hom kom neem.
God begin nuut… met my
En dit beteken
dat God se nuut begin
ook vir ons is.
Jesus se doop
eerste treë na ons doop.
Is letterlike oopbreek van hemel en aarde
sodat ons kan deel hê aan God,
sodat ons kan leef in sy koninkryk,
as sy kinders.
Doop ons ondergaan
inderdaad anders doop Jesus hier ondergaan.
Is doop waarin God sê
dat God nuut begin het,
En omdat God nuut begin het,
behoort ons aan hom.
Vir altyd.
En begin hy elke dag weer nuut met ons,
ten spyte van die gemors wat soms aan ons klou.
Ons is welkom by God.
Henry Nouwen sê God woorde hier oor Jesus
op die ou end
ook intiemste waarheid
oor elkeen van ons:
Jy is God se geliefde kind.
Oor jou verheug God hom.
Blykbaar Martin Luther gesê
ons moet elke dag opnuut in doopbak inklim.
Is wat Luther bedoel het:
om elke dag te gaan skuil
in wete dat God ook met jou nuut begin,
dat jy kan wegkruip in sy liefde
en genade.
Nuwe jaar,
tyd van nuut begin –
daarom Nuwejaarsvoornemens.
Maar ons ook nodig soms herinner te word
dat God nuut begin met ons –
dat deur Jesus,
vorige bladsye
waarop ink gemors,
trane gespat
skoon vee,
sodat skoon,
nuut kan begin.
Waarmee wil jy vanjaar nuut begin?
Michelangelo,
“In elke blok graniet sien ek ‘n pragtige beeld,”
inspireer vir Benjamin Zander,
dirigent van die Bostonse Filharmoniese orkes.
Sy lewensdoel is om die goeie,
die mooie in elke mens na vore te bring.
Hy noem hierdie benadering “Giving an A”.
Hy behandel alle mense asof hulle A-kandidate is.
Hy doen dit letterlik.
Die studente vir wie hy ’n semesterkursus
in die kuns van musiekuitvoering aanbied,
gee hy sommer aan die begin van die kursus ’n A-simbool.
Zander beskryf die praktiese implikasies van sy benadering as volg:
• Jy fokus nie op ander se beperkings nie,
maar ontdek saam met hulle hul uniekhede.
• Jy skat jou kollegas/mense na waarde
en luister na hulle.
• Jy verwag nie die minste van ander nie
en daarom sal hulle hulle beste lewer.
• Gee jouself ’n A.
As jy jouself onderwaardeer,
sal jy geneig wees om dieselfde met ander te doen.
God se nuut begin
is om ons te herinner
dat ons met ’n A begin –
en eindig.
Jy is God se geliefde kind
Oor jou verheug God hom.
Gebed
Dankoffers
Slotlied
Lied 292 My Enigste Troos (albei verse) (staan)
Seën
Respons
Lied 313