Lukas 14 Aan tafel met Jesus

Votum

Vandag  is Bybelsondag. Dis ook vandag Sondag vir Persone met Gestremdheid. Verder is vandag ook spesiaal, want ons verwelkom aanbid vandag saam met lidmate van die VGK Bloemendal. Ons is almal saam aan die Nagmaalstafel.

Dis wonderlik dat al hierdie dinge vandag gebeur, want dit herinner ons:   Almal is welkom by Jesus se tafel!  Daar is genoeg plek.  Niemand is uitgesluit. Jy is welkom.

Toetrede

F5 Daar is geen grens

Seëngroet

Jy is welkom aan God se tafel.  Daarom groet ek jou ook in die Drie-enige God se naam: Genade en vrede vir julle.  Amen

Lofsang

F124 Agnus Dei

Ps. 23 Spies beryming

Dankoffer

Terugvoer Bybelgenootskap

Gebed

Toewyding

V81 Jesus, al is ek maar klein

Skriflesing

Lukas 14:1, 7-14

Video

Can I play too

Preek

Feast in the House of Levi

Hierdie skildery se naam is “Fees in die huis van Levi”.  Dis in 1573 geskilder deur die Italiaanse skilder Paolo Veronese.  Dis een van die grootste skilderye van daardie era.

Dis mooi, maar sekerlik niks uitstaande wat sal maak dat ons vandag daarvan kennis neem nie.

Behalwe, hierdie skildery het gelei tot ’n ondersoek deur die Rooms-Katolieke Inkwisisie!  Veronese is aangekla vir oneerbiedigheid en onbetaamlikheid, selfs die baie ernstige klag van kettery.

Sien, die probleem was, die skildery se titel was aanvanklik “Die Laaste Avondmaal.” En omdat dit ’n uitbeelding van die instelling van die Nagmaal is, moes Veronese verduidelik hoe hy dit kon durf waag om grapmakers, dronk Duitsers, dwergies en ander sulke growwigheide uit te beeld, asook uitspattige kostuums en ligging.

Veronese het 3 maande gekry om die skildery te verander.  Hy het dit nie gedoen nie.  Hy het net die naam verander, van “Laaste Avondmaal” na “Fees in huis van Levi.”  En die skildery was skielik aanvaarbaar.  Niemand het weer iets daaroor gesê nie.

Dis een ding om te sê dat Jesus ’n gas was by ’n partytjie waar allerhande sulke ongure karakters teenwoordig was.  Maar gasheer?  Die gedagte dat sulke mense welkom kan wees by die Heilige Nagmaal, was ondenkbaar.

In Jesus se tyd

Die kultuur waarbinne Jesus geleef het, word vandag beskryf as ’n eer en skande kultuur.   Alles in die samelewing, alles wat mense gedoen het, gaan daaroor om eer te bevestig en op te bou en om skande te vermy.  Jou posisie in die samelewing was alles.  Jou lewe het letterlik daarvan afgehang.  Dit sou ook jou ekonomiese posisie bepaal, of mense met jou sal besigheid doen of nie. En eer was baie maklik om te verloor.  Skande het die hele tyd dreigend oor jou kop gehang.  Alles wat gebeur dui posisie aan:  waar iemand sit, wie jy genooi het, wie jou nooi.

Ons lees daarvan en dit klink vir ons effens vreemd.  Maar dink so bietjie:  dis tog nie so vreemd nie!  Dit klink vir my presies soos die lewe op skool (behalwe dalk vir die ekonomiese afhanklikheid).  Alles in die skool gaan om rangorde en jou plek in die rangorde.  Jy moet die hele tyd seker maak jy doen die regte ding, dra die regte klere, het die regte potlood sakkie, sit op die regte plek in die klas, op die regte plek in die bus!  Jy moet met die regte mense uithang pouse, sodat jy nie dalk afbeweeg in die rangorde nie.

Ons noem dit dalk nie skande nie. Ons noem dit dalk eerder cool en uncool of in en uit.  Maar skole werk definitief met ’n stelsel van status, waar alles wat jy doen saak maak, alles tel.  Miskien, as ons eerlik moet wees, hou dit ook nie op wanneer ons uit die skool gaan nie.  Baie van ons se leefwêreld lyk steeds so.

Die grense wat ons bou

Ek wonder of dit nie vandag dalk erger is nie.  Ons wêreld word dalk nie gedryf deur een en skande nie, maar ons het ’n ekstra dimensie van vrees en wantroue.  Hoe kan ons vriendskapsbande bou met die presiese mense ons geleer is om met agterdog te bejeën?

Ons leef in ’n wêreld wat heinings bou:  heinings rondom verskille in ras, ekonomie, politiek, gender, fisieke en verstandelike vermoëns.  Selfs heinings van vooroordele, wrokke, seer uit die verlede.  In plaas daarvan om te vriendskap en intimiteit te koester, bevorder ons uitsluiting en vervreemding.  Ons leef in ’n wêreld vol misdaad  en woede en ontevredenheid.  Ons is bang.  Ons voel onveilig.  En ons vrees en behoefte aan sekuriteit troef telkens gasvryheid.

Jesus se onderstebo gemeenskap

Maar dis juis in hierdie wêreld dat Jesus ons uitdaag om getuies te wees van ’n ander manier van lewe.  Om mense wat anders is as ons, om vreemdelinge en armes en immigrante, nie te sien as bedreigings nie, maar as God se uitgenooides.  Jesus se woorde in vandag se teks is radikaal – in sy tyd en in ons tyd.  Dit draai die hele eer/skande kultuur op sy kop, keer alles onderstebo.  Nie net op die eenvoudig manier van sit op ’n ander plek, of nooi ander mense nie – maar regtig.  Dit plaas alles op die spel, jou status, jou besigheid.

Eintlik is dit self nog erger! Lees gou saam met my paar ander tekste in die Bybel:

Levitikus 21:18

mag offer nie: geen blinde of kreupele of iemand met ’n misvormde gesig of liggaamsdeel

 

En wie sê Jesus moet jy nooi?  Armes, kreupeles, verlamdes en blindes.  Presies diegene van wie die wet sê– wat hulle op daardie stadium geken het as die Bybel –  van wie die wet sê jy mag hulle nie innooi nie:  presies hulle is die mense wat Jesus sê jy moet nooi.

Jesus keer nie net die sosiale / kulturele sisteem van wie in en uit is om nie.  Hy keer selfs die godsdienstige sisteem – wat hulle gedink het is die Woord van God – om.  Hy help ons om die lyn reg deur die hele Bybel raak te sien – selfs in wat hulle op daardie stadium as Bybel gehad het maar dalk nie daarin raakgesien het nie:  Dat God passievol is oor geregtigheid teenoor armes, besorg waak oor weduwees, weeskinders (wat in die Bybel altyd beteken randfigure, mense uitgelewer, nie tel in die sisteem nie), jaloers beskermend teenoor die kwesbaares van die wêreld.

Jesus herinner ons nie net aan die lyn wat regdeur die Bybel, regdeur God se verhaal met die mensdom loop nie. Jesus kom wys vir ons God.  Dat selfs God nie die plek van eer kies nie, maar ’n dienaar word.  Verneder word.  Om verhoog te word.

God se ekonomie keer ons ekonomie op sy kop.  God se tafel lyk radikaal anders as ons wêreld se tafel.

Nagmaal

En dis hoekom ons hier saamkom, hier om hierdie tafel sit.  Want dit leer ons van wie God is en hoe God is.  Dit verbind ons aan al die eet-verhale in die Bybel, al die verhale waar brose mense versorg word, uitgestote mense ingenooi word.

Hier leer ons dat Veronese se uitbeelding van die laaste Avondmaal juis die akkurate een is, juis die refleksie is van die lewe van Jesus.  Hier by hierdie tafel word die waardes van God se koninkryk ingeoefen, word ons gevorm en word ons die gemeenskap wat God ons roep om te wees.

Hier is ons Jesus se gaste, uitgenooi om sáám by sy tafel te sitEn hier word ons wat ons eet.  Ons word die Liggaam van Christus op aarde. Die formulier sê die Nagmaal is ’n viering van gemeenskap met die lewende Here en met mekaar.

In die sakrament van die Nagmaal word ons ingenooi in die dood van Jesus Christus, maar ook ingenooi in sy lewe, in lewe met die Heilige Gees.

En in die Nagmaal word ons een gemeenskap, een met mekaar.  Omdat dit een brood is, is ons, al is ons baie, saam een liggaam, want ons het deel aan die brood (1 Kor 10:17).

Hier word ons in liefde aan mekaar gebind.  Nagmaal is nie NET tussen my en God nie.  Dit is gemeenskap met God én met mekaar. Dit is gemeenskap wat ons uitnooi en uitdaag om self ook uit te nooi, ons tafels groter te maak, om die radikale, omgekeerde ekonomie van Jesus se koninkryk ook in ons lewens sigbaar te maak.

Tafel Gereed

L301 vv 1, 3 en 4 Ons kom vier u maaltyd, Vader

Nagmaal

Dankgebed

Slotsang

V63 vv 1 en 3 Die Here Jesus Christus

Seën

Respons

L189 Halleluja!

 

 

 

 

 

     

Tags: , , , ,

Trackback from your site.

Leave a comment

Kommentaar en navrae

  • Avatar

    Chris van Wyk

    |

    Dankie!

  • Avatar

    mariette

    |

    Môre-môre!

    Dankie Chris. Die reeks dra baie praktiese wenke oor en is verrykende luistergenot vir elkeen. Elke dag iets nuuts om na uit te sien!

    Seën daarop toegebid
    Mariette

  • Avatar

    Chris van Wyk

    |

    Nee, Elmarie, jy hoef nie. Ons kan 250 mense akkommodeer. Skryf net in by die deure. Baie welkom.

  • Avatar

    Prof Elmarie Venter

    |

    More Ds Chris. Ons is 3 wat wil bywoon. Moet ons nog bespreek? Groete
    Elmarie

  • Vreesloos 1

    |

    […] Pinkster-reeks se titel vanjaar is “Vreesloos”– oor geloof in ‘n tyd waar ons bang […]

  • 21 Mei 2020

    |

    […] Pinkster-reeks se titel vanjaar is “Vreesloos”– oor geloof in ‘n tyd waar ons bang […]

  • Avatar

    Chris van Wyk

    |

    Ons het vir baie lank ‘n versorgingskommissie gehad vir leraars en personeellede. Dit was persone in die gemeente wat gereeld op informele wyse met elkeen van ons kontak gemaak het, belanggestel het in wat in ons lewens aangaan, uitgevra het na uitdagings, en vir ons gebid het. Dit was benewens die diensverhoudingekommissie wat meer op die formele dinge gekonsentreer het. Die inperking het ‘n bietjie daaraan verander, maar dit was ‘n baie goeie informele sisteem van versorging.

  • Avatar

    Des Sampson

    |

    Goeie dag. Ek is voorsitter van die DVK op Hartenbos. Wat doen julle mbt die versorging van predikante en kantoor personeel?

  • Avatar

    Chris van Wyk

    |

    Dit was Rethie van Niekerk se preek. Sy het in die preek verwys na die Hebreeuse woorde.

    Die eerste reël (seën) het drie woorde, dan vyf woorde, dan sewe woorde.  15, 20, 25 konsonante (onthou ʾ is ook ‘n konsonant).  11, 13, 16 lettergrepe (ek het weer getel, en dit is die korrekte aantal).

    24 yĕbārekkā yĕhwâh wĕyišmĕrekā
    25 yāʾēr yĕhwâh pānāyw ʾēlêykā wîyḥunekā
    26 yiśāʾ yĕhwâh pānāyw ʾēlêykā wĕyāśēm lĕkā šālôwm

    Hoop dit maak sin.

  • Avatar

    Annemarie vn Zyl

    |

    NUM 6; GOD SE SEEN, Goeiemore
    Ek het vanoggend hierdie Bybelstudie gedoen en dit was wonderlik. Die deel DIE TEKS verstaan ek egter glad nie. ek kry die aantal woorde reg maar glad nie die konsonante en lettergrepe nie. Ek verstaan ook nie die doel van hierdie deel nie, tensy jy wil bewys dat dit menslik amper onmoontlik is om die seen so te skryf, met die spesifieke aantal konsonante en lettergrepe sonder God se ingryping.. ek sal dit waardeer as iemand die deel in kort vir my verduidelik Baie dankie Annemarie van zyl.

  • Avatar

    Chris van Wyk

    |

    Dankie Corrie! Mooi jaar vir jou.

  • Avatar

    Corrie

    |

    Ds. Chris, soos altyd ń opbeurende en positiewe bydra deur U, vir die toepassing deur die kinders van God. Selfs hulle wat Hom nog nie as hul Saligmaker en Verlosser aangeneem het nie, sal baat by diė insetsel. Ek vra dat God se seën op U sal rus.

  • Avatar

    C Joubert

    |

    Inspirerende en besielende boodskappe

  • Avatar

    Sonja Lizemore

    |

    Beste Ds Chris.
    Net n GROOT DANKIE vir die liedere. Dit is baie spesiaal.

  • Avatar

    Chris van Wyk

    |

    Hi Carol, jy is reg, dit is ‘n kosbare insig! Ek het ook onlangs gepreek oor die inwonende Christus, as jy meer wil lees. Baie seën.

  • Avatar

    Carol

    |

    Baie dankie vir die eerste keer in my lewe besef ek nou wat my probleem is. Ek het nog nie vir JESUS in my ontdek nie dis geen wonder dat my verhouding met JESUS nêrens kom nie. Geen ontmoeting geen kennis of wysheid en GEEN GROEI.

  • Avatar

    Chris van Wyk

    |

    Hi Annelize – ons hou dienste in die kerkgebou (Louis Bothasingel 177, Somerstrand) om 09:00 Sondae tegelykertyd met ons Youtube erediens ook om 09:00. Ons het ook ‘n meer informele Youtube erediens – Pulse – wat van 11:00 af op ‘n Sondag beskikbaar is. Ter wille van die personeel se verlof sal ons DV van 27 Desember tot 24 Januarie nie fisiese eredienste in die kerk hê nie, net die Youtube erediens 09:00. Dié dienste word weer hervat van 31 Januarie af sowel as moontlik ‘n aanddiens om 18:30. As jy hier is, maak ‘n afspraak dat ons jou kan verwelkom. My sel is “nul agt twee 5749191”. Groete, Chris van Wyk.